Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

VAMSPOD | November 14, 2018

Scroll to top

Top

5 tips om je vliegangst te bedwingen

5 tips om je vliegangst te bedwingen

1. Hou jezelf bezig

Één van de meest effectieve tips voor nerveuze vliegers is om jezelf zoveel mogelijk af te leiden. Je moet precies weten wat je gaat doen als je eenmaal in het vliegtuig zit. U kunt bijvoorbeeld een dvd kijken, puzzelen of naar je favoriete muziek luisteren. Het is dan ook een goed idee om met een combinatie van deze dingen jezelf te vermaken tijdens je vlucht.

2. Voorkom turbulentie

Turbulentie is nooit helemaal te voorkomen maar er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen waarmee je de kans op turbulentie zo klein mogelijk maakt. Een nuttige tip is om te reizen met een groter vliegtuig, omdat grotere vliegtuigen meestal op grotere hoogte vliegen waar er minder kans op turbulentie is. Het helpt ook om een juiste tijd voor je vliegreis uit te kiezen. Over het algemeen zijn de beste tijden ‘s avonds en’ s ochtends vroeg. Voor een soepelere vlucht kun je het beste voorin in het vliegtuig zitten dit zal een minder hobbelige rit tot gevolg hebben vooral in vergelijking met de stoelen aan de achterkant van het vliegtuig waar je het meeste last hebt van turbulentie.

3. Begrijp je angst

Een goed advies voor nerveuze vliegers is om eerst te begrijpen wat je angst is en vervolgens stappen te ondernemen om te ontspannen. Sommigen mensen met vliegangst zijn voornamelijk bang voor een crash terwijl anderen vooral denken aan een hevig paniekaanval die ze in het vliegtuig kunnen krijgen. De beste manier om rustig te blijven is om jezelf te laten geloven dat wat er ook gebeurt je veilig uit het vliegtuig zal stappen. Het lijkt moeilijk maar het is niet onmogelijk om je brein te laten denken dat waar je bang voor bent echt niet zal gebeuren. Hoe vaker je het probeert hoe meer je er de controle op krijgt.

4. Haal adem

Één van de belangrijkste dingen om te onthouden om je zenuwen de baas te zijn tijdens het vliegen is om goed te ademen. Je moet in gedachten houden dat een bewuste ademhaling altijd al een geweldige rustgevende techniek is en dus meer dan nuttig om je te laten ontspannen tijdens je vlucht. De beste techniek is om in te ademen door je neus en uit te ademen door je mond op een langzame en gecontroleerde manier. Leg je handen op je buik en probeer je ademhaling te voelen door met je buik te ademen.

5.Maak gebruik van je smartphone

In dit tijdperk van smartphones moet je proberen slim te zijn zelfs bij het reizen door de lucht. Je kunt gebruik maken van diverse Android-en iPhone-apps om jezelf bezig te houden gedurende de hele vlucht. Sommige apps kunnen je  helpen om je focus te houden op de positieve aspecten van het vliegen en andere apps kunnen je helpen om op de juiste manier te ademen. Relax Lite, Breathe2Relax en Stress Relief zijn een aantal populaire apps voor nerveuze vliegers.